Eindelijk vakantie!

Donderdag 26 juli 2018 was het dan zover. Wij vetrokken richting Moldavië. Na de opening met het lezen van psalm 121 en een gebed was het dan tijd om te vertrekken. Vol goede moed begonnen we aan de lange reis die voor ons lag. Na de eerste 3 uur strandde we bij een wegrestaurantje in Duitsland waar we een maaltijd nuttigden. Na een lekkere maaltijd bereiden wij ons voor op de lange nacht die voor ons lag. De sfeer in de groep werd steeds gezelliger en onderling werd er flink gekletst. Bij iedere stop stapte iedereen even uit en wisselden we van chauffeurs.

Rond middernacht kwamen we aan bij een tankstation in de buurt van Oostenrijk. Hier dronken we allemaal even wat en konden we even snel naar het toilet. Toen vertrokken we richting de grens van Oostenrijk. Na 3 uur rijden kwamen we over de grens en moest er voor elke bus een vignet aangeschaft worden. Een mooi moment om gelijk even pauze te houden. Toen we klaar waren bij de grens gingen we verder richting Hongarije. Net toen het licht begon te worden, en we goed op weg waren kwamen er problemen. In 1 van de busjes brak lichte paniek uit toen er een aandrijfriem in de motor brak. Snel stopten we langs een hele drukke snelweg en klommen we over de vangrail. Busje 1 was al doorgereden en busje 3 stopte achter ons. Na wat telefoontjes werd er besloten om het busje van de onveilige vluchtstrook weg te slepen, en naar de eerstvolgende afslag te rijden. Op het parkeerterrein van de MC Donalds kropen er een paar jongens onder de auto en al snel was het probleem duidelijk. Ineens kwam er hulp uit onverwachte hoek en bleek het mogelijk om de auto meteen te laten maken. Terwijl de auto naar een garage verderop ging bleef de rest van de groep en liepen wat rond bij de winkels. Na een snelle reparatie konden we weer veilig richting de Hongaarse grens vertrekken.

De rest van de reis verliep vlekkeloos en zonder problemen bereikten we de Roemeense grens. Zonder problemen konden we de grens over en hielden we gelijk een pauze omdat, we op elkaar moesten wachten. Nadat iedereen de grens over was gingen we richting ons hotel voor de nacht. Eenmaal bij het hotel werden eerst de kamers verdeeld, en konden we ons snel even opfrissen. We verzamelden ons in de tuin van het hotel en aten gezellig met elkaar. Een gedeelte van de groep vertrok de stad in, en de rest vertrok richting de kamer om te slapen. Halverwege de nacht werden de chauffeurs van de vrachtwagen opgehaald ( de vrachtwagen moest helaas terugkeren richting Nederland) en kwamen ze even bij ons in het hotel douchen. De volgende ochtend aten we gezellig met zijn allen het ontbijt, en was het alweer tijd om verder te gaan richting de Moldavische grens. De hele dag bleef het toch een beetje spannend. De grens kwam steeds dichterbij. Toen we eenmaal aankwamen bij de bus, waren er toch problemen. Een van de busjes moest achterblijven in Roemenië. Snel werd er naar oplossingen gezocht, zodat we toch met zijn allen de grens over konden. Gelukkig was de oplossing niet ver weg en met een beetje hulp kwamen we goed en wel de eerste grenspost over. Na een stukje rijden in niemandsland kwamen we aan bij de Moldavische grens. Hier konden we ook niet soepel overheen. Na een hele lange poos wachten en praten waren we er dan eindelijk. Iedereen was veilig de grens over, en we konden richting onze verblijfplaats gaan. Voor we echt richting Baraboi gingen, stopten we in een ander dorpje en daar konden we eten. Het was inmiddels al richting het einde van de dag en iedereen was moe. Na het eten konden we dan eindelijk echt richting de school gaan waar we zouden slapen. Toen we aankwamen werden in rap tempo de busjes leeggehaald en de bedden opgemaakt. De toiletten werden opgezocht. Jammer genoeg waren die niet zoals wij die  in Nederland gewend zijn. Om het makkelijk te maken noemen wij dit in de groep het koeienhok.  Na de avondsluiting vertrok iedereen richting zijn of haar bed en konden we eindelijk lekker slapen.

De volgende dag was het zondag. In de ochtend bezochten we een hele bijzondere Moldavische kerkdienst. Na de kerkdienst dronken we koffie bij een van de mensen uit de kerk, en zongen we liederen. Halverwege de middag aten we ons avondeten en luisterden we een preek. Na de preek gingen we te voet richting een meer hier in de buurt. Hier zongen we liederen, en speelden sommigen een potje voetbal. Toen het donker was gingen we weer richting de school en deden we de avondsluiting. Maandag mochten we even lekker bijkomen van de reis, en bezochten we een klooster. We beklommen een berg, en gingen daarna lekker uit eten. Toen brak de dinsdag aan. Nu zou echt beginnen waarvoor we waren gekomen. De hele groep behalve de corveeploeg vertrok richting de bouw. Aan het einde van de dag kregen we heerlijk plakkerig eten, en vierden we de verjaardag van een van de mensen uit de groep. Het werd een gezellige avond rond het kampvuur. De volgende dag ging weer vroeg de wekker en mochten we weer lekker aan het werk. Op deze dag hebben een aantal mensen uit de groep onze echte eigen douche gebouwd. Weliswaar niet zo luxe als in Nederland maar, we hebben tenminste een douche met koud water. Een groot gedeelte van de groep vertrok met busjes het dorp in om aan de arme mensen bijbels en andere spullen uit te delen. De volgende dag mochten we weer lekker werken.

De bouw van de kerk vordert aardig, en je kunt al goed zien dat er heel hard gewerkt word. Ondertussen gaat het in de school ook steeds beter. Waar er een week geleden nog heel wat stof lag, is het nu schoon en word er elke dag lekker gepoetst en geboend. Die avond vertrok een groot gedeelte van de groep naar het meer om lekker te gaan zwemmen. De achtergebleven personen stookten een lekker kampvuurtje, en wachtte totdat de rest van de groep weer terug zou komen. Toen iedereen terug kwam, wilden ze allemaal tegelijk onder de douche. De vrijdag brak aan, de laatste dag voor het weekend moesten we allemaal nog even doorbijten. Voor die avond stond een barbecue gepland, en de corveeploeg mocht de voorbereidingen treffen. Toen iedereen terug kwam van de bouw, konden we in 2 ploegen vetrekken naar het meer waar de barbecue zou plaatsvinden. Het werd een heel gezellige avond, en doordat er steeds meer mensen mee kwamen eten moesten we een aantal keer heen en weer rijden om borden, bekers, drinken enz. te halen. Aan het eind van de avond deden een paar mensen uit de groep de afwas, terwijl de rest nog even bij het meer bleef zitten of zwemmen. De volgende ochtend was het heel vroeg dag.

Voor 2 mensen uit de groep was de reis al voorbij, en moesten aan de terugreis naar Nederland beginnen. Om half 4 stond de wekker, en om 10 voor 4 werd het tweetal uitgezwaaid, en keerden degene die hadden uitgezwaaid terug naar hun bed, om nog even de nodige slaap te krijgen. Om 8 uur moesten we aan tafel zitten, en hielpen we met zijn allen zodat we op tijd konden vertrekken. Voor deze dag stond een uitje naar Soroca gepland. We zouden die dag een kasteel bezoeken, even het stadje ingaan en dan gezellig uit eten gaan. Het kasteel waren we snel doorheen gelopen, en daarna liepen we nog even langs de kraampjes die iets verderop stonden. De lunch deden we op een parkeerplaats verderop, en we plakten er een wandeling door het bos achteraan. Na  een goed uur keerden we terug en vertrokken we weer richting het stadje om nog even te winkelen. Uiteindelijk hebben we nog een hele tijd moeten zoeken voor een goed restaurantje hadden gevonden. We strandde in hetzelfde restaurantje waar we de allereerste avond ook hadden gegeten. Al met al was het een hele gezellige week met elkaar. Ondanks alle spanningen die we hebben gehad, genieten we met elkaar heel erg van het werk, de uitjes en de sfeer in de groep!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *